Bu Blogda Ara

21 Temmuz 2018 Cumartesi

Uçaklara Nasıl Binilir?

Günümüzde insanların seyahât anlayışı uçakların fazlalaşması ve internet sayesinde oldukça değişti.
Gerçi dünyada da uygulamalar hemen hemen bizim gibi, ama diğer ülkelerdeki vaziyetleri tam olarak bilmediğim için bu konuyu Türkiye'deki havayollarının bakış açısından ve uygulamalarıyla anlatacağım size.

Gelişim
Eskiden Türkiye içindeki havalimanları arasında tarifeli uçak seferlerinin tekeli birkaç adet kısa ömürlü şirket de mevcut olmasına rağmen genel olarak Türk Hava Yolları'ndaydı, özellerin varlıkları da ancak tarifesiz ve mevsimsel durumlara göre uçarlardı.
Uçağa binmek de herkesin harcı değildi, çünkü ücretleri tekel olduğu için Türk Hava Yolları kendi belirliyordu, üstelik de az buz bir para da değil otobüsün en az üç misli falandı.
Son birkaç yıl içinde yeni havalimanları yapılıp hizmete girince bizim Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bu yeni havalimanlarımız arasında tarifeli ve sürekli sefer yapma ehliyetini yeni kurulacak özel teşebbüslere verince rekâbet ortamı oluştu.
Günümüzde bu yöntem hâlâ devam ediyor. Bu konu aslında ayrı bir yazının konusu olacak kadar derin bir mevzu, zamanla bunları da tarih olarak irdeleyeceğiz.

İlk Adım : Karar Vermek
Konumuza dönersek günümüzde uçağa binmek için yapmamız gereken ilk şey gideceğimiz yere karar vermekle başlıyor.
Bundan sonra yapabileceğimiz iki yol var, ya bir seyahât yazıhânesine gidip doğrudan bu işlemi hâlletmek veya günümüzün olmazsa olmazı internet üzerinden kendimiz araştırıp bulmak.
Ucuz uçuş aramak için günümüzde çeşitli Web-Siteler var, Google Amca'ya bile sorsanız söyler bunları tek tek, ancak ben buların arasında en uygununu ve en kapsamlısı olan Skyscanner'i önereceğim.

İkinci Adım : Uygun Bileti Bulmak
Skyscanner'e girdikten sonra ilk olarak hareket ve muvasalat edeceğimiz havalimanlarını seçiyoruz.
Sonra da kaç kişi gideceğimizi, sadece gidiş mi ya da gidiş dönüş mü ve doğrudan veya aktarmalı mı gideceğimizi seçiyoruz. Uzak mesafeli seyahâtlerimizde bazen aktarmalı uçmak doğrudan uçmaktan daha ucuza gelebiliyor.
Bunların seçimini yaptıktan sonra gelen sayfada uçuşların listesi çıkıyor karşımıza.
İçlerinden bize uygun olanı seçiyoruz.
Burada karşımıza çeşitli yazıhânelerin teklifleri çıkıyor karşımıza, ancak bu aşamada kontrol etmemiz gereken en önemli konu havayolunun kendi sitesindeki ücret.
Havayolunun kendi sitesinden bakmadan diğer tekliflere hemen sazan gibi atlamayalım.

Üçüncü Adım : Bileti Satın Almak
Bu aşamada gereken en önemli kıstas başka bir olmazsa olmazımız olan cep telefonu ve kredi kartımızın olması ve tabi ki kart bütçemizin ücreti karşılayacak kadar uygun olması.
Gerek havayolundan olsun gerekse ikinci adımdaki diğer tekliflerden olsun bizden istedikleri bilgileri doldurmak ve telefonumuza gelen onaylandığına dair iletiden sonra artık hazırlanmaya başlayabiliriz.
Uçuşa iki veya üç saat kala bilet satışının sona erdiğini de belirtmem gerek.

Dördüncü Adım : Havalimanı'na Gitmek
Havalimanına gitmek için en önemli sorun zamanında yetişebilinecek mi korkusudur, bunun için mâkul bir süre öncesinden yoldaki trafiği de hesaba katarak ne kadar erken yola çıkarsak o kadar kârlıyızdır.

Beşinci Adım : Havalimanı Girişi
Havalimanına geldiğimizde bizi genellikle uzun bir kuyruk karşılar, bunun nedeni de üzerimizdeki eşyalardır.
Valizlerimizden sonra üzerimizdeki ceket metâl eşya bozuk para cüzdan kemer ve sigaralarımızı röntgenli kapının yanında bulunan bir sepete yerleştiriyoruz ve bunlar da valizlerimizle birlikte röntgenden geçiyor.

Altıncı Adım : Havayolları Karşılama Masası
Havalimanından girince ilk gitmemiz gereken yer uçacağımız havayolunun karşılama masalarına gitmek.
Burada sıramız geldiğinde kimliğimizi görevliye ibraz ediyoruz, bilgilerimiz internet yoluyla görevlilerin bilgisayarlarına geldiği için bizim işlemlerimizi hemencecik yapıyorlar ve biniş kartımızı elimize tutuşturuyorlar.
Valizlerimizi de alıp etiketlerini de yapıştırıyorlar ve ilgili uçağa sevkini sağlıyorlar.
Eğer yanımızdaki yüklerin ağırlıkları biletimizde yazılandan fazlaysa farkını da tahsil ediyorlar.
Bu konuda her havayolunun ve her uçuşun farklı uygulamaları mevcut olsa da yurtiçi uçuşlarda bu ücret son güncellemeden sonra fazla yükün ücreti kilo başına 10 TL oldu bu yıl.
Her havalimanı ve her havayolunun bu işlem için uçuşa kalan süre farklı olsa dâhi yurtiçi seferlerde kalkışa bir saat, yurtdışı seferlerde iki saat önce sona erer.
Yani bu süreye dikkât etmezseniz uçuşa kabûl edilemeyebilirsiniz.

Yedinci Adım : Bilet Ve Kimlik Kontrolleri
Valizleri teslim ettik, biniş kartlarımızı aldık, biraz da bir şeyler yedik içtik ve bizi uğurlayanlarla vedalaştık. Yurt dışına çıkacaksak da harç pulumuzu aldık. Pasaport ve vize kontrolleri genelde biraz daha vakit aldığı için yurt dışı uçuşlara kabûl süresi daha uzundur.
Yurt içi seferler için ise bu kadar tantana yoktur, girişte sadece biletimize ve kimliğimize bakarlar.

Sekizinci Adım : İkinci Kontrol
Bu da havalimanına girişteki kontrollere benzer ancak daha sıkıdır.
Özellikle sıvı kısıtlamasına burada daha fazla dikkât ederler.
Yanınızda bilgisayar ve telefon varsa çalışıp çalışmadığını da görmek isterler.
Bileti olmayan kişiler bu alana giremezler.

Dokuzuncu Adım : Bekleme
Bu kısımda ise artık uçağa binmek için son zamanları geçireceğimiz bölümdür.
Yurt dışı seferler için gümrüksüz bölüm sayılır, yani artık Türkiye'de değilsinizdir. Free Shop'lardan yabancı markalı içki sigara çikolata veya değişik mâlzemeler alabilirsiniz, ancak hepsinin birer sınırı vardır. Kasada ise pasaportunuzu ve biniş kartlarınızı da sorarlar.
Gerek yurt içi olsun gerek yurt dışı olsun oradaki yeme içme dükkânlarından bir şeyler atıştırabilirsiniz.
Sigaranın serbest olduğu bölümde son bir sigara da içebilirsiniz.
Bu sürede dikkât etmeniz gereken şey ise uçağınızın biniş kapısını zaman zaman tâkip etmek gerektiğidir. Tabelalarda da gösterilir.
Nispeten küçük havalimanlarında yolcular bir tellalla biniş kapısına dâvet edilebilir, ancak Sabiha Gökçen ve Atatürk havalimanlarında uçak trafiği gerçekten çok yoğun olduğundan dolayı sesli tellal genelde pek konuşmaz.

Onuncu Adım : Biniş Kapısında Son Kontrol
Uçak yolcu alımına hazır olunca biniş kapısında uçağa binecek olan yolcuların kontrolü için gereken tek evrak kimliğiniz ve biletinizdir.
Burada görevliler zaten uçuşa kayıtlı olan yolcuları sayarlar ve uçağa binilip binilmediğini kontrol ederler. Elimizdeki biletin büyük parçasını alırlar ve bize de sağ taraftaki parçası kalır anı olarak.
Bu aşamada bize kalan tek şey eğer uçağın kapısı köprüye yanaşmışsa doğrudan köprüden geçip uçağın içine girmek veya uçak uzaktaysa ya da havalimanında köprü yoksa kapının önündeki otobüse binip bizi uçağa götürmesini beklemektir.
Bazı havalimanlarımızda bu otobüs de yoktur, kapıdan çıkıp yürüyerek zaten fazlama uzakta olmayan uçağa binmektir.

Bundan daha sonrası uçağın içine girip koltuğumuza oturmak ve havalanmasını bekleyip uçmanın tadını çıkartmaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

TC-JAA Topkapı - Kırmızı Kuyruk Sonrası

Bir önceki yazıda bahsettiğim ilk jetimiz Törkiş Eyirlayns'taki kiralık süresi dolduktan sonra başka havayollarında da uçmaya devam ett...

Blog Arşivi